Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ο Καθηγητής μου...


Γνώρισα τον Γιώργο Παπαδημητρίου ως καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου στο Πολιτικό Τμήμα της Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας τη δεκαετία του ’80. Εκεί –στο γραφείο της Ομήρου– κάποια απογεύματα ξεμέναμε για να πούμε δυο κουβέντες πέρα από το Συνταγματικό, τον Τσάτσο και την Αναθεώρηση και για το ΠΑ.ΣΟ.Κ., για την ανάγκη ταχύτερου βηματισμού της κυβέρνησης, για τις διαρθρωτικές αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος.

Πάντα με το χαμόγελο στα χείλη, πάντα με τον τόνο της χαρακτηριστικής του φωνής χαμηλό -έστω κι αν κάποιες φορές πάνω στον ενθουσιασμό της κουβέντας ακουγόμουν λίγο παραπάνω - πάντα νηφάλιος, πάντα μετρημένος, γνώστης κι ευχάριστος συνομιλητής.

Σταθερός στις αξίες και στις αρχές του, βαθειά ανθρώπινος κι ευαίσθητος, ξεχωριστός για την επιστημονική του γνώση, προσηλωμένος στο καθήκον και με πλήρη συναίσθηση της ευθύνης του απέναντι στους φοιτητές του, στους συνεργάτες του, στους συναδέλφους του, στους ανθρώπους του.

Με στήριξε απεριόριστα ηθικά και νομικά την περίοδο –μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004– που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας άρχισε την «επανίδρυση» του Κράτους με την αντικατάσταση των διευθυντικών στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης.

Με τίμησε γράφοντας τον πρόλογο στο πρόσφατο βιβλίο μου και στη συνέχεια συμμετέχοντας με τον έγκυρο επιστημονικό του λόγο στην παρουσίαση που ακολούθησε.

Θα τον θυμάμαι πάντα με σεβασμό, εκτίμηση και αγάπη, κρατώντας στη μνήμη την εικόνα του να με υποδέχεται εγκάρδια στο γραφείο του με την ατάκα: «Πώς πάει το τυπογραφείο;»

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Καλοπροαίρετα

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΓΡΑΜΜΗ 19 ΤΟΥ ΤΡΟΛΕΪ "ΜΟΥΣΕΙΟ - ΧΑΛΑΝΔΡΙ"

Το Χαλάνδρι εξυπηρετείται από τον ΗΛΠΑΠ με δύο γραμμές τρόλεϊ, τη γραμμή 18 «Μουσείο – Χαλάνδρι (Εθνικής Αντιστάσεως)» και τη γραμμή 19 «Μουσείο - Σταθμός μετρό Χαλάνδρι (Σίδερα)», που αποτελεί εδώ και μερικούς μήνες προέκταση της γραμμής 19 «Μουσείο – Χαλάνδρι (Σίδερα)» που ήδη λειτουργούσε. Το δρομολόγιο της γραμμής 19 όμως από την αφετηρία στο σταθμό του μετρό και ακολουθώντας τη διαδρομή Λεωφόρος Δουκίσσης Πλακεντίας, πλατεία Κένεντι (Φλύας) Παλαιολόγου και δεξιά την οδό Ανδρέα Παπανδρέου, διέρχεται και πάλι μέσω του κέντρου του Χαλανδρίου, με αποτέλεσμα να καθυστερεί υπερβολικά. Ιδιαίτερα τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής τα δρομολόγια έχουν διάρκεια πάνω από μιάμιση ώρα.
Για τους διερχόμενους από την περιοχή οδηγούς είναι γνωστά τα μποτιλιαρίσματα που δημιουργούνται καθημερινά τις ώρες αιχμής στον κόμβο της πλατείας Κένεντι, στη διασταύρωση Παλαιολόγου (Παπανικολή) και Εθνικής Αντιστάσεως, στην έξοδο της Ανδρέα Παπανδρέου προς την πλατεία Χαλανδρίου, στη συμβολή της Βασιλέως Γεωργίου…

Διαγράφεται το "μνημόνιο".

Ναι, αυτό που έχει μείνει στο κοινωνικό υποσυνείδητο σαν τη λέξη «μνημόνιο» είναι επαχθείς περικοπές και δραματικές μειώσεις εισοδημάτων. Ίσως κάποια κυβέρνηση στο εγγύς –γιατί όχι;– μέλλον να προτείνει και την οριστική διαγραφή της απ’ το ελληνικό λεξιλόγιο μ’ ένα νόμο και μ’ ένα μόνο άρθρο.
Ποιος αποκλείει, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα στη χώρα, ενδεχόμενη αποτυχία στη διαγραφή του χρέους, να διασκεδαστεί με τη διαγραφή αντ’ αυτού της λέξης «μνημόνιο». Ούτως ή άλλως ζούμε στις μέρες που κι οι ίδιες οι λέξεις έχουν χάσει το νόημα, τη σημασία ή κι αυτήν ακόμα την αξία τους.
Εξάλλου, από καιρό στη μούγκα και χωρίς πολλές φανφάρες και τυμπανοκρουσίες έχει διαγραφεί μονοκοντυλιά η λέξη «μεταρρύθμιση», της οποίας η τύχη όχι μόνο αγνοείται, αλλά κι είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο, ότι δεν πρόκειται ν’ ακουστεί το επόμενο διάστημα από πρωθυπουργικά χείλη ούτε σαν αστείο.
Μετά το «μνημόνιο», η «μεταρρύθμιση» είναι ίσως η περισσότερο ταλαιπωρημένη και –προπαντός– παρεξηγημένη λέξη. Καραμέλ…

Άρρωστοι.

«Έχουμε, τουλάχιστον, την υγειά μας», η συνηθέστερη στις μέρες μας επωδός κλείνοντας μια συνομιλία. Έχουμε την υγειά μας, αμ δε· παρηγοριά στον άρρωστο μέχρι να βγει η ψυχή του, εφόσον ούτε την υγειά μας, όπως νομίζουμε, έχουμε.
Σε ποια υγεία αναφερόμαστε; Ότι, δηλαδή, περπατάμε και στεκόμαστε όρθιοι; Ότι δεν έχουμε ίωση ή κάποια ανίατη ασθένεια; Ότι μπορούμε και τρώμε και μιλάμε; Σε τι ακριβώς, γιατί στις μέρες που ζούμε μόνο όποιος έχει ολική αναισθησία ή ανήκει στον κυβερνητικό μηχανισμό μπορεί να αισθάνεται καλά, όλοι οι υπόλοιποι, ακόμα κι αν δεν καταφεύγουν προς το παρόν στα ψυχοφάρμακα, βρισκόμαστε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, σε συνθήκες παρατεταμένης ανασφάλειας και βαθιάς κατάθλιψης.
Δεν είμαστε καλά, δεν είμαστε καθόλου καλά, όχι γιατί μέρα τη μέρα φτωχαίνουμε και πάμε, όχι γιατί εξοικειωθήκαμε με το ψέμα, ούτε γιατί πιστέψαμε αφελώς ότι «όλοι το ίδιο είναι», δεν είμαστε καλά γιατί συνηθίζουμε λίγο-λίγο τη μιζέρια, ανεχόμαστε σιγά-σιγά αυταρχικές επιλογές, δεχόμαστε μέρα με…